SEO DLA OPORNYCH

Blog

calendar 20 maja 2020, SEO

Lokalne SEO – zostań dominatorem w pozycjonowaniu regionalnym

Każdy kto się para np. fotografią ślubną chciałby być widoczny w Google w całej Polsce na frazę „fotograf ślubny”, czyż nie? Jednak miejsc na pierwszej stronie jest tylko 10. Pomyśl przez moment jak duża musi być konkurencja skoro każdy chciałby być w top10. Co gorsza połowę pierwszej strony wyników wyszukiwania obstawiają duże portale ślubne, które mają duże zasoby na SEO więc konkurencja staje się nierówna. Poddać się na starcie? Oczywiście, że nie! Jest rozwiązanie – postaw na lokalne SEO.

Może warto zająć się więc czymś mniej konkurencyjnym a równie kuszącym czyli SEO lokalnym? Może czas zdobyć rozpoznawalność na swoim polu, we własnym mieście czy regionie?! Przecież większość z nas to drobni lokalni usługodawcy. Milej jest zdobyć dobrą fuchę blisko domu niż szukać alternatyw na drugim krańcu Polski. Dlatego polecam Ci zdominować lokalny rynek i postawić na pozycjonowanie regionalne a ja zaraz zdradzę Ci jak to zrobić.

Lokalne SEO – czemu warto?

Gdy szukasz jakiś usług np. fryzjera, mechanika czy restauracji to Google najczęściej wyświetla Ci najbliższych usługodawców. Spowodowane jest to m.in. tym, że Google dostosowuje wyniki wyszukiwania do Twojej geolokacji. Z tego też względu inaczej będzie się prezentować wynik wyszukiwania na frazę „fotograf ślubny” w Warszawie a inaczej w Krakowie pomimo że zapytanie dotyczy tej samej frazy.

Do tego ponad 90% zapytań lokalnych wyświetla Mapy Google i pojawiają się one powyżej tradycyjnych wyników organicznych. Czyż nie warto się tam znaleźć?! Jako wisienkę na torcie dodam, że wg statystyk 56% użytkowników mobilnych wykonuje wyszukania fraz związanych z lokalnymi biznesami (źródło), a aż 78% wyszukiwań lokalnych prowadzi do zakupów offline (źródło), czyli znakomita większość! Wyniki lokalne w Google cechują się więc wysoką intencją zakupową, a o to nam właśnie chodzi – by użytkownika naszej strony przekształcić w klienta. Chyba nie muszę Cię dalej przekonywać, że lokalne SEO to gra warta świeczki.

pozycjonowanie w mapach google

Pozycjonowanie regionalne – działania off-site

W ramach działań off-site, czyli poza własną stroną, możesz stosować kilka czynności umożliwiających Ci pozycjonowanie lokalne.

Google Moja Firma idealne rozwiązanie na pozycjonowanie regionalne

Google umożliwia Ci stworzenie darmowej wizytówki Twojej strony. Wpisując nazwę Twojej marki albo lokalne zapytanie o fotografa użytkownikom wyświetli się wizytówka będąca krótkim podsumowaniem dotyczącym twojej firmy. Dzięki usłudze Google Moja Firma twoja wizytówka ma po prostu dużo większe szanse, że pojawi się w wynikach na lokalne słowa kluczowe. Znajdują się tam wszystkie niezbędne informacje dla potencjalnego klienta jak nazwa firmy, adres, dane kontaktowe, opinie i lokalizacja w Mapach Google. Postaraj się w pełni wykorzystać konto w Google Moja Firma do pozycjonowania lokalnego wypełniając wszelkie możliwe pola. Zadbaj m.in. o spójność danych teleadresowych czy zdobywanie rekomendacji. Czy wiesz, że w Google Moja Firma możesz dodać wpis o aktualnych wydarzeniach i promocjach w Twojej firmie? Konto w Google moja Firma to obowiązkowy punkt w strategii nastawionej na lokalne SEO.

Google Moja Firma - wizytówka

wizytówki NAP (Name Adress Phone)

Występowanie Twoich danych teleadresowych na innych stronach może mieć niebagatelny wpływ na Twoje lokalne SEO. Dla Google potwierdzenie fizycznej lokalizacji Twojej firmy w zewnętrznych serwisach typu Panorama Firm, Zumi, Pkt itd. jest pewnym rodzajem zaufania, że jest to realna firma świadcząca lokalne usługi, a nie jakaś „wydmuszka”. Im więcej portali zamieści dane teleadresowe i geolokacyjne Twojej firmy na swojej stronie, tym będzie budzić to większe zaufanie wyszukiwarki.

zdobywanie lokalnych linków z domen regionalnych

Prócz wizytówki w mapach czy NAP, spróbuj zdobyć linki do swojej witryny z lokalnych serwisów, portali czy instytucji. Jeśli np. wykonywałeś zdjęcia na regionalnym festynie albo lokalnej imprezie charytatywnej to przekazując zdjęcia do regionalnych mediów – gazet i newsowych portali lokalnych poproś nie tylko o podanie autora zdjęcia ale również o podlinkowanie strony autora. W ten sposób możesz zdobyć wiele unikalnych linków z regionalnych instytucji i portali, które będą pewnego rodzaju głosem zaufania lokalnego dla Google. Wiele z tych instytucji ma rozszerzenia typu .gov .edu .org, które cieszą się dużym autorytetem lub rozszerzenia regionalne np. .waw.pl które bezpośrednio wskazują na lokalny charakter strony.

Optymalizacja własnej strony pod SEO lokalne

Czynniki On-site to wszystko to co możesz samemu zrobić na własnej stronie. Dla pozycjonowania lokalnego warto zadbać m.in. o umieszczenie regionalnych nazw miasta lub województwa, w którym świadczymy nasze usługi, w tytule strony oraz nagłówkach wyższego rzędu (nagłówkach H1 i H2). Nie zapomnijmy również wspomnieć o swoim mieście w treści naszej witryny. Gdy Google zauważy, że wyczerpujemy lokalne treści i wymieniamy w kontencie nazwę naszego miasta czy regionu to powiąże go z naszymi usługami i wspomoże nasze pozycjonowanie lokalne.

lokalne SEO meta tagi

regionalne SEO – lokalne treści

Obecność w lokalnych wynikach to nie tylko frazy typu „fotograf Warszawa”, „fotograf ślubny Warszawa”. Twoi przyszli klienci szukają inspiracji i porad również w obrębie Twojego ogródka np. najlepszych miejsc na sesję zdjęciową w Twoim mieście albo chcą się dowiedzieć gdzie wyprawić wesele w okolicy. Ja na przykład jako ojciec lubię obserwować lokalne blogi parentingowe, które dostarczają mi informacji np. co ciekawego można robić w weekend z małym dzieckiem w Warszawie.

Wyczerpuj więc lokalne treści by wspomóc pozycjonowanie lokalne. Jesteś ekspertem nie tylko w dziedzinie fotografii. Znasz się pewnie całkiem nieźle na tym co dzieje się w twoim mieście czy regionie. Dostarcz więc swoim klientom inspirujących treści: poradników, zestawień czy list. Rozwiąż ich problemy lub odpowiedz na dręczące ich pytania dotyczących lokalnych spraw. Ja np. napisałem poradnik dla przyszłych par młodych o tym gdzie w Warszawie i woj. mazowieckim mogą znaleźć fajne miejsce na wesele: sale weselne w Warszawie i okolicach. To jedna z wielu opcji jak wyczerpać lokalne treści na swojej stronie www.

dane teleadresowe jako wsparcie lokalnego SEO

Jeśli prowadzisz stacjonarny biznes np. masz studio fotograficzne to również dane teleadresowe i mapka na stronie ułatwi klientom znalezienie twojej lokalizacji. Możesz zadbać o podanie pełnego adresu czy telefonu do firmy w stopce strony lub umieścić je w osobnej zakładce kontaktowej. Możliwość skontaktowania się z właścicielem strony na pewno uwierzytelni naszą firmę w oczach Google i sprawi, że zaczniemy pojawiać się w lokalnych wynikach wyszukiwania.

linki do lokalnych instytucji i portali

W ramach czynników off-site wspominałem już o możliwości zdobywania linków prowadzących do Twojej witryny od lokalnych instytucji w ramach pozycjonowania w regionie. Nic nie stoi na przeszkodzie byś Ty linkował do lokalnych portali. Wymienianie miejsc w swoim regionie i podlinkowywanie ich jest dodatkowym sygnałem dla Google, że rzeczywiście Twoja witryna podejmuje lokalną tematykę. Jeśli robiłeś zdjęcia na ślubie np. w lokalnym urzędzie stanu cywilnego – podlinkuj go. Fotografowałeś wesele w pobliskim domie weselnym? – wspomnij i podlinkuj go. Budowanie sieci lokalnych połączeń za pomocą linków zewnętrznych zwróci uwagę Google na twoje regionalne SEO.

Schema czyli dane uporządkowane w lokalnym biznesie

Robot Google stara się rozpoznać treści na stronie i przypisać im rodzaj i znaczenie. Możesz pomóc robotowi Google, dodając do swojej strony tzw. dane uporządkowane (lub strukturalne), by wyraźnie określić znaczenie treści i  zaklasyfikować jej zawartość. Dla przykładu na stronie kulinarnej będą to składniki portawy, czas i temperatura gotowania wraz ze zdjęciem potrawy. Na podstawie uporządkowanych danych Google daje możliwość rozszerzenia specjalnych funkcji i ulepsza wyniki uzupełniając je o elementy rozszerzone np. grafikę.Wyszukując jakiś przepis kulinarny pewnie zauważyłeś, że prócz tradycyjnego tytułu i opisu wyświetlają się dane rozszerzone jak ocena czy zdjęcie tych pyszności. Podobnie możemy przyporządkować swoje lokalne biznesy dzięki danym uporządkowanym.

Uporządkowane dane są kodowane w kodzie html strony za pomocą specjalnych znaczników. Większość uporządkowanych danych wykorzystuje standard schema.org a jednym z rozszerzeń jest właśnie Lokalny Biznes w którym możemy uwzględnić dane teleadresowe naszej firmy oraz logo. Nie trzeba być ekspertem w kodowaniu by dodać dane uporządkowane. Google ma swój własny generator danych uporządkowanych oraz narzędzie do ich testowania a jeśli twoja witryna oparta jest o środowisko WordPress to możesz wykorzystać gotowe wtyczki do tego zadania takie jak Rank Math czy Schema Pro.

rankmath schema lokalny biznes

Lokalne SEO – podsumowanie w pozycjonowaniu regionalnym

Lokalne SEO w pigułce to:
– wyczerpywanie lokalnych treści
– linkowanie do lokalnych instytucji i portali
– schema oraz dane teleadresowe na stronie
– wizytówka w Google Moja Firma
– wizytówki NAP
– zdobywanie lokalnych linków z regionalnych domen

Więcej o pozycjonowaniu lokalnym jak i 40 innych aspektach SEO dowiesz się z praktycznego kursu SEO online dla fotografów i filmowców do nabycia w sklepie Niezłych Aparatów: SEO, które działa